søndag den 31. marts 2013

Knækbrød - nemt, hurtigt og lækkert

Noget af det sværeste ved FODMAP er, at det meste brød og for mit vedkommende også havregryn bliver gemt væk. Et godt alternativ er det her knækbrød, som er dejlig sprødt. Knækbrødet kan gemmes i en lufttæt kagedåse eller i en plastikpose - og kan holde sig i 9 dage, i hvert fald! Måske mere - jeg ved det ikke, for jeg når at spise det inden :)

Opskriften tager udgangspunkt i denne her, men med lidt modifikationer:

1 dl hirseflager (eller quinoaflager)
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl græskarkerner (eller udblødt quinoa)
1 dl hørfrø (luksusudgave: udblødte i kogende vand, så de gelerer)
2,5 dl mel (rismel, majsmel, quinoamel, hirsemel - en blanding af to forskellige meltyper er altid godt!)
1 tsk groft salt
1 tsk bagepulver
2 dl vand
3/4 dl olie (jeg hælder 1 dl op og ender med at have brugt ca. 3/4 dl)

Her til morgen blev det: quionaflager, sesamfrø, solsikkefrø, græskarkerner, hørfrø, 1,5 dl. rismel 1 dl majsgryn. En rigtig god kombination.

1. Alle tørre ingredienser blandes sammen
2. Vand tilsættes og der røres
3. Olie tilsættes til konsistensen er godt klistret


4. Rulles ud mellem to stykker bagepapir. Jeg får til to bradepander
5. Skær stykkerne som du vil have dem (lige så de passer i min kagedåse)
6. Giv dem 180 grader i ca. 20 min - men kig godt efter dem!
7. Afkøl dem helt på en rist før de pakkes væk, eller nydes :)


De smager rigtig godt med peanutbutter (og banan!) på, som en eftermiddagssnack. På min ferie i NYC/DC fik jeg det til morgenmad hver dag. Mums! 
Her til morgen fik jeg peanutbutter på en og tog også lige en med salat og spegepølse (FODMAP-venlig spegepølse uden løg o.lign).

I madpakken er et salatblad med torskerogn og et par skiver tomat lækkert. I madpakken pakker jeg knækbrødet ind for sig, så det holder sig tørt og sprødt, mens salat med pålæg pakkes ind i husholdningsfilm - lige klar til at putte oven på. Sprød og frisk på samme tid :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar